» Snabba pofiberbröd - gluten -och mejerifria «

2015-11-22 / 09:31:00
 
 
Jag verkligen ÄLSKAR bröd! Jag är värsta brödomanen. Men inom paleokost "får" man inte äta "vanligt bröd", eftersom man inte använder sig av spannmål och därmed mjöler från alla dess slag. Därför får man mixtra sig fram med olika sortes tillåtna mjöler eller andra konsistensgivare! Exempel på mjöler man kan baka på är; mandelmjöl, hasselnötsmjöl, topiacamjöl, sesammjöl, kokosmjöl eller andra frö/nöt-mjöler. Man kan även baka på pofiber, vilket jag nu har provat. Hittills tycker jag att detta är det godaste brödet inom paleo. Nötmjöler kan lätt bli "svampaktiga" i konsistensen och det gillar jag verkligen inte! 
 
 
Recept • 6-8 bullar
 
Använd gärna ekologiska ingredienser i den mån det går!
 
» 4 ägg
» 50g smält kokosolja
» 0,5 dl kokosmjölk
» 2,5 dl pofiber
» 1 morot
» 0,5 dl hasselnötsmjöl (gärna egengjort efter blötläggning)
» 1 msk fiberhusk
» 1,5 tsk bakpulver
» 1-2 krm salt
 
» Sätt ugnen på 175 °c.
» Vispa ihop ägg, kokosolja och kokosmjölk. Riv moroten och blanda i den.
»Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och häll sedan i det i smeten. Rör runt till en relativt kladdig smet. » Forma till 6-8 brödbullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper
» Grädda i mitten av ugnen 20-25 minuter
 

Lägg till en kommentar här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Jag är Lovis. 23 år. En EKO-tokig, sy, garn -och inredningsgalen morsa som bloggar om hur det är att vara egen företagare, livet som (ung) mamma till två små busungar, Ian -12 och Joline -15, livet som HUSÄGARE och därmed renoveringsprojekt, mycket inredning och inspiration, hälsa och stenålderskost paleo och allt det där som ett liv oftast handlar om.

Jag älskar att kunna inspirera andra människor och hoppas att ni alla kan få ut något av att läsa just min blogg, att ni ska trivas och kan se till att jag allt som oftast skriver med glimten i ögat.

Välkomna hit, hoppas vi ses många gånger!

Bilder som ligger på bloggen och är på mig eller tagna av mig får ej kopieras eller användas utan min tillåtelse!



bloglovin


RSS 2.0