» Grön smoothie-bowl

2015-11-16 / 09:16:00
Jag älskar verkligen frukost och trots att paleokost inte är någon direkt frukostvänlig livsstilsdiet, där man gärna förespråkar att äta varm mat till frukost, så måste det vara fler än jag som övergått till paleo som ÄLSKAR frukost?! 
   Jodå, så är det såklart. Därför testar jag mig fram bland etthundramiljarder olika sidor för att få nya tips på hur man kan variera sin frukost. 
   Jag har fram tills för typ en vecka sedan ätit en helt underbar nötgröt, i stort sett varje morgon, men efter lite mer spån har jag nu fått veta att de nötmjöler man köper på butiken inte är lika bra som om man skulle göra eget nötmjöl. Det eftersom nötter och frön ska blötläggas innan det avnjuts! Mer om det kan ni läsa om här, då jag inte gjort något eget inlägg om det än.
   Det jag snabbt kan förklara med lätta ord, är att nötter och frön som inte är blötlagda innehåller mycket fytinsyra som i sin tur hämmar upptaget av viktiga mineraler som tex. järn och zink! Inte bra med andra ord. Men! Man kan såklart köpa egna nötter och frön och blötlägga och sen mixa till eget mjöl. Det har jag testat och det är superenkelt att göra! Då är det mindre "farligt" att äta ett par gånger i veckan!  
 
I alla fall denna morgon, testade jag en grön smoothie-bowl. Den får kanske 2,5/5 i betyg. Med andra ord, inte överexalterad, men det kan ha att göra med ingredienserna jag hade i. Så än ger jag inte upp på denna, utan prover med andra ingredienser nästa gång istället!
 
Ingredienser: Grönkål, avokado, äpple, banan, mango, ingefära, citronsaft, kokosolja.
 
 
Recept • 2 portioner
 
 
2 grönkålsblad
1 avokado
1 litet äpple
1 banan
Några bitar mango
2-3 cm bit ingefära
2 tsk citronsaft
1-2 msk kokosolja
1 dl vatten
1 dl kokosmjölk
 
Mixa ihop, tills det blir så slätt som möjligt. 

Topping: Solrosfrön (kom ihåg - blötlagda), linfrön, kokosflingor och mango! 
 

Lägg till en kommentar här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Jag är Lovis. 23 år. En EKO-tokig, sy, garn -och inredningsgalen morsa som bloggar om hur det är att vara egen företagare, livet som (ung) mamma till två små busungar, Ian -12 och Joline -15, livet som HUSÄGARE och därmed renoveringsprojekt, mycket inredning och inspiration, hälsa och stenålderskost paleo och allt det där som ett liv oftast handlar om.

Jag älskar att kunna inspirera andra människor och hoppas att ni alla kan få ut något av att läsa just min blogg, att ni ska trivas och kan se till att jag allt som oftast skriver med glimten i ögat.

Välkomna hit, hoppas vi ses många gånger!

Bilder som ligger på bloggen och är på mig eller tagna av mig får ej kopieras eller användas utan min tillåtelse!



bloglovin


RSS 2.0