Höstdepp - höstpepp

2012-10-18 / 12:07:21
Såhär in på hösten, när det börjar bli gråa dagar och mörkt ute är det lätt att många blir lite deppiga. Även jag blev det omedvetet förr. Nu försöker jag istället kämpa emot deppigheten och tänkte ge er lite förslag på hur man kan tänka. 
   När jag gick på gymnasiet var jag även långt nere i botten och led av panikångest bland annat. Helt plötsligt bara försvann jag från mig själv, började skaka hysteriskt och så blev allt svart. Det kunde hända på gatan, i affären eller hemma. Oftast var det på morgnarna, när jag vaknade. Det var det värsta av allt! Då var hela dagen förstörd och man tog sig helt enkelt inte upp. 
   Efter förlossningen, för er som följer vet redan, men så höll jag på att falla in i en depression. Men jag klarade mig även ur detta också, precis som jag klarade mig ur panikångesten på egen hand. 

Så nu lite tips som jag vet verkligen hjälper -på alla! Det handlar bara om att v e r k l i g e n ta sig i kragen. Jag vet, jag hatade när folk sa så till mig, för det var så enkelt för en utomstående att bara säga. Men man kan faktiskt, det handlar bara om att verkligen vilja och ha en jävlar anamma, samt styra sin hjärna åt andra hållet, h u r mycket den än stretar emot. 

Nu är det ju inte alla som faller ner i just en depression, utan bara blir lite deppiga när det blir mörkt och det är ju faktiskt anska normalt. Mörkret gör än trött och typ ledsen. Men då är det ännu lättare att ta åt sig av mina tips :) Och vet ni? Det bästa med mina tips, när man lyckats utföra de så känner man sig så jäkla nöjd, bra och glad efter! ;)

Så först och främst, det viktigaste av allt:
  • Att tänka positivt. Det viktigaste och det absolut svåraste av allt. Detta är något jag jobbar på verkligen varje dag fortfarande. Men istället för att tänka: "Usch vilken GRÅ och TRÅKIG dag och FY vad det regnar" så kan man tänka: "Vad härligt med lite regn som rensar luften, känns friskt att andas in och alla träden, de är verkligen så himla vackra med alla dess färger"

  • Ge dig själv ett leende. Det hjäper faktiskt. Hur larvigt det än känns att "försöka" le när man inte känner för det så utsöndrar kroppen endorfiner när man ler och man känner sig faktiskt gladare.
       Mamma gav mig det förslaget och jag blev nästan irriterad till en början och tyckte hon var jättelarvig. Men det hjälpte...faktiskt.
  • Se till att man kan se fram emot saker. Boka in kanske 2-3 möten i veckan. Det kan vara alltifrån att träffa en vän, till att gå på bio eller kanske en bestämd utflykt. En kortare resa till familjen eller någon annan släkting. 
       Jag tycker inte att man ska boka in för mycket, då blir det lätt att man känner sig stressad över att man verkligen måste hinna med att göra allt man planerat och det är inte alltid det lättaste. Speciellt inte med en bebis bredvid. Man kan ha bokat, men känner bara för att inte göra något just den dagen. Men se till att göra det du bokat in, hur tungt det än känns, för oftast bli man väldigt glad för att man tog sig ut och när man kommer hem igen känns det alltid skönt och man är glad för att man gjorde det.

  • Unna dig vardagslyx. Det kan handla om något så litet som att sätta på en bra serie på tv man tycker om, göra en riktigt god och mysig frukost och tända lite ljus. Mys ner dig i soffan och tänd några ljus. Oj, så göttigt det kändes!
       Det kan även vara så att man tar en lång dusch, peelar, skrubbar och rakar sig. Nopprar ögonbryn, målar naglar. Smörjer in sig efteråt så man luktar gott till sambon kommer hem sen ;)

  • Ta en promenad. ALLA mår bra av en promenad och att komma ut i luften. Så är det bara. Man behöver inte gå långt, men se till att komma ut iaf en gång per dag.

  • Gör om lite hemma. Är man pysslig och tycker om att pynta om hemma kan man gärna slänga in lite färg i hemmet. Färger mår man bra av på hösten i mörkret ;)

  • Se till att mysa! Har du ingen sambo så bjud över en vän och ha myskväll! Man behöver närhet för att må bra. Glöm inte att lätta på hjärtat ibland. Stäng inte in dig själv i dig själv!

När det var som jobbigast för mig efter förlossningen såg jag till att inte vara ensam för mycket. Kändes det supertungt ringde jag antingen till mamma som stod ut med mitt tjat o mina gråtattacker tills jag kände mig lugn,, eller så tog jag en promenad bort till sambons jobb, sa hej, mådde bättre o kunde gå hem igen. Då slog jag ihjäl några timmar.

Till sist vill jag ändå säga att det faktiskt ÄR okej att vara ledsen och nedstämd ibland, det är det. Huvudsaken är att man inte grötar ner sig, går och ältar och är långsint. Ta lite lättare på saker som är oviktiga att tex. tjaffsa om hemma. Kanske vem som tog disken sist, bytte blöja på ungen eller vem som vattnade blommorna. Sådana små bagateller gör lätt att man också kan känna sig lite nedstämd. Men släpp det bara, sådana småsaker. Bara släpp det, trots att du är arg som ett bi, släpp taggen bara :)




Lägg till en kommentar här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Jag är Lovis. 23 år. En EKO-tokig, sy, garn -och inredningsgalen morsa som bloggar om hur det är att vara egen företagare, livet som (ung) mamma till två små busungar, Ian -12 och Joline -15, livet som HUSÄGARE och därmed renoveringsprojekt, mycket inredning och inspiration, hälsa och stenålderskost paleo och allt det där som ett liv oftast handlar om.

Jag älskar att kunna inspirera andra människor och hoppas att ni alla kan få ut något av att läsa just min blogg, att ni ska trivas och kan se till att jag allt som oftast skriver med glimten i ögat.

Välkomna hit, hoppas vi ses många gånger!

Bilder som ligger på bloggen och är på mig eller tagna av mig får ej kopieras eller användas utan min tillåtelse!



bloglovin


RSS 2.0