Förlossningskurs

2012-04-18 / 17:31:42
Igår var jag och Kim på förlossningskurs hela dagen! Riktigt, riktigt bra och jag tror Kim har lite mer koll på läget nu, plus att han fick prata av sig med lite andra pappor :) 
Ett par nyttiga filmer, tips om smärtlindring, massage och olika stolar/bollar man kan använda sig av under förlossningen, ledning genom andning, med mycket mer fick vi lära oss! 

Jag är och har inte varit nervös inför själva förlossningen någon gång faktiskt. Jag vet att det kommer göra jävligt ont, jag vet att han måste ut på något sätt. Jag vet att vi kommer ha bra proffessionella läkare och barnmorskor omkring oss och skulle något gå fel så får man hjälp i tid. Jag tror att lyssnar man bara på sin kropp, barnmorskan och sin käraste som sitter bredvid så kommer allt gå hur fint som helst och utan onödiga bristningar :) 

Den smärtlindring jag hittills funderat på är akupunktur, tens och lustgas! Jag vill helst inte ha epidural-ryggbedövning, för jag är rädd att tappa kontrollen över mina muskler då. Hellre känna och ha sjujävulskt ont ett par gånger än att inte ha kontroll och spricka hela vägen! Men vi får väl se hur det blir! Oftast kan man ju inte bestämma detta i förväg!
Om ni är några mammor som läser här inne, hur gick era förlossningar till och vad skulle ni rekomendera för smärtlindring?

Lägg till en kommentar här!
Postat av: sandra

Egentligen är det helt lönlöst att rekommendera eller ens förbereda sig på vad man vill ha för bedövning. Alla förlossningar är olika och jag ville inte ha några smärtlindringar från början... men det slutade ju med 36 timmar, lustgas, sprutor och epidural... och till sist snitt som du vet! Går allt snabbt hinner du inte ens tänka på nån smärtlindring! Och epiduralen bedövar bara öppningsvärkarna, inte krystvärkarna! puss puss//moster

2012-04-18 @ 18:43:01
Postat av: Lovis svarar:

Jo, det var ju därför jag skrev, att man vet ju aldrig förrän man är där :) men det kan ju vara skönt och veta såhär i förväg vad som finns och hur det fungerar och var det lindrar, så är det bara säga till sen vad man vill ha.

Jag vill ha smärtlindring men gärna så naturliga som möjligt. Tens och akupunktur känns bäst just nu eftersom det inte är några droger, men de kanske inte funkar alls på mig.

Lustgas vet jag ju inte heller om jag kommer vara nöjd med eftersom jag inte gillar känslan av att vara full. Därför kanske epidural funkar bäst ändå! Men som sagt, inte spekulera så mycket utan se vad man vill ha när man väl ligger där! :)

2012-04-18 @ 18:59:40
URL: http://honlovis.blogg.se/
Postat av: Anonym

eda, bäckenbottenbedövning, lustgas! då var jag heeelt bedövad, inga krystvärkar kände jag av men ut kom bebben ändå iaf :) sydde 3 små stygn :)8 timmar tog fl..

2012-04-19 @ 17:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Jag är Lovis. 23 år. En EKO-tokig, sy, garn -och inredningsgalen morsa som bloggar om hur det är att vara egen företagare, livet som (ung) mamma till två små busungar, Ian -12 och Joline -15, livet som HUSÄGARE och därmed renoveringsprojekt, mycket inredning och inspiration, hälsa och stenålderskost paleo och allt det där som ett liv oftast handlar om.

Jag älskar att kunna inspirera andra människor och hoppas att ni alla kan få ut något av att läsa just min blogg, att ni ska trivas och kan se till att jag allt som oftast skriver med glimten i ögat.

Välkomna hit, hoppas vi ses många gånger!

Bilder som ligger på bloggen och är på mig eller tagna av mig får ej kopieras eller användas utan min tillåtelse!



bloglovin


RSS 2.0