fiskgratäng

2011-10-24 / 15:59:51
Jag satt här hemma igår och blev så extremt sugen på fiskgratäng, med torsk! Och jag som hatar all fisk utan lax! Men jag bestämde mig - jag skulle göra fiskgratäng o därmed pasta! Det blev så hiiiimla gott! Jag fick faktiskt till och med en 9:a av 10 möjliga av min kära sambo! Inte dåligt! Jag är faktiskt inte sådär jätteduktig på att laga mat som jag gärna vill vara, men igår gick det fasen i mig!
600 g vit fisk
1 gul lök
ca 100g smör
1 hönsbuljongtärning
1 dl grädde
2 msk mjöl
1/2 citron
salt
peppar
potatis
vitlök
malen vitpeppar

Gör såhär:

1. Tina upp fisken. Är det en hel filé så skär upp den i skivor, ca. 3 cm breda.
Finhacka lök, skär upp 100 gram smör eller ca. 2-3 msk flytande margarin
Ta fram en kastrull, lägg i löken smöret och fisken ovanpå. Smula över en hönsbuljongtärning.
Häll i 0.75 dl vatten och låt sjuda på låg värme i 10-12 minuter, med lock på.

2. Sätt ugnen på 275 grader. Skala potatis och skär den i 4 delar, för att det ska gå fort att koka igenom.
Låt koka i 20-25 minuter tills den blivit mjuk.
Pressa den sedan och gör mos av den. Häll i smöt, vitpeppar, salt och lite mjöl, även vitlök om man vill det. Det är en smaksak såklart.

3. Ta ur fisken ur kastrullen. Ta en sil och sila ut buljongen som blivit. Löken o resten som blir över kan du slänga. Ta fram en liten kastrull, värm ca. 50g smör och häll i mjölet när det smält, rör om. Häll i buljongen och grädde.
Låt sjuda på låg värme i 20-25 minuter, häll i salt, peppar och en halv citron mot slutet.

4. Ta fram en ugnssäker form. Smörj den. Klicka ut potatismoset runt kanterna. Lägg fisken i mitten. Häll över såsen och lägg över lite ost. In i ugnen i ca. 15 minuter eller tills det fått lite färg. KLART!

Lägg till en kommentar här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Jag är Lovis. 23 år. En EKO-tokig, sy, garn -och inredningsgalen morsa som bloggar om hur det är att vara egen företagare, livet som (ung) mamma till två små busungar, Ian -12 och Joline -15, livet som HUSÄGARE och därmed renoveringsprojekt, mycket inredning och inspiration, hälsa och stenålderskost paleo och allt det där som ett liv oftast handlar om.

Jag älskar att kunna inspirera andra människor och hoppas att ni alla kan få ut något av att läsa just min blogg, att ni ska trivas och kan se till att jag allt som oftast skriver med glimten i ögat.

Välkomna hit, hoppas vi ses många gånger!

Bilder som ligger på bloggen och är på mig eller tagna av mig får ej kopieras eller användas utan min tillåtelse!



bloglovin


RSS 2.0