vecka 15 (14+1)

2011-12-18 / 18:28:15
Tiden springer fram, verkligen. Ibland skrämmer det mig något otroligt. Man har massor av tankar och funderingar. Massor man känner att man på något sätt vill hinna med innan juni nästa år. Jag har både mycket rädslor och funderingar kring hur vårt förhållande kommer att se ut när barnet kommit. Det sista man vill är ju att ett barn, som är det finaste man kan få, ska förändra förhållandet mellan oss två. Men tänker man på att hålla det i gott skick och ta hand om varandra, prata osv. så kommer det inte bli några problem! :)

Barnet i vecka 15: Fostret kan suga på fingrarna. Huden är fortfarande mycket tunn. Barnet börjar lagra kalcium för att utveckla skelettet. Fostret har i princip formats färdigt. Även ansiktet är klart och tydligt, men öronen utvecklas fortfarande lite. Barnet kan hicka. Om du känner fosterrörelser nu kan det kännas som regelbundna tickningar i magen som pågår i några minuter.

Mamman: Eftersom fostret lagrar kalcium kan du under den här perioden bli sugen på mjölk. Drick gärna mjölk både nu och senare. Hjärtkapaciteten ökar för att klara syretillförseln till både dig och fostret. Fram till och med vecka 32 kommer hjärtats kapacitet att öka med 30 - 50 procent. De flesta har nu vuxit så mycket att kläderna börjar bli för trånga. De flesta kvinnor pendlar under den här tiden av känslor mellan lycka och förtvivlan. Reaktionerna kan vara häftiga, ungefär som tonårstidens humörsvängningar. Tankar och fantasier om barnet är vanliga. Många drömmer mycket nattetid och minns ofta drömmarna bättre än annars. Det är inte ovanligt att man blir mer skrockfull än vanligt och känner behov av att besvärja och gardera sig för att något går galet.

Pappan: Stundtals kan det vara besvärligt att leva med en gravid kvinna. Humörsvängningarna kan periodvis vara stora. Ena stunden kan hon vara hur glad som helst, nästa stund kan allt vara botten. Eftersom du står närmast kan du få klä skott för en del av hennes nedstämdhet. Du kan påverkas av detta och själv bli både ledsen, arg och frustrerad och undra hur det här ska gå. Försök att inte låta det påverka er relation allt för mycket.

Min egen kommentar: Förutom det jag skrev ovan. Jag har ännu inte känt några sparkar eller dylikt. Men jag får typ som ilningar i magen om jag tar i på fel sätt, om jag gått för fort, eller vänder mig i sängen. Magen börjar bli hård och växer nog lite för varje dag som går. Jag börjar verkligen känna mig gravid och en människa som vet hur en gravid kvinna ser ut, kan nog se det på mig. Jag längtar och försöker nu känna efter de första sparkarna och hoppas på att det kommer snart!

Lägg till en kommentar här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Jag är Lovis. 23 år. En EKO-tokig, sy, garn -och inredningsgalen morsa som bloggar om hur det är att vara egen företagare, livet som (ung) mamma till två små busungar, Ian -12 och Joline -15, livet som HUSÄGARE och därmed renoveringsprojekt, mycket inredning och inspiration, hälsa och stenålderskost paleo och allt det där som ett liv oftast handlar om.

Jag älskar att kunna inspirera andra människor och hoppas att ni alla kan få ut något av att läsa just min blogg, att ni ska trivas och kan se till att jag allt som oftast skriver med glimten i ögat.

Välkomna hit, hoppas vi ses många gånger!

Bilder som ligger på bloggen och är på mig eller tagna av mig får ej kopieras eller användas utan min tillåtelse!



bloglovin


RSS 2.0