Viktigt att veta om hygienprodukter!

2014-11-14 / 10:43:00
Igår kom jag på att mitt schampo och balsam var slut. Eftersom vi skulle åka och handla så skrev jag ner på lappen att jag skulle handla det, utan att tänka. Men sedan började min eko-hjärna snurra igång. Vad ÄR det egentligen i dessa hårvårds- och kropprodukter? Jag blev nyfiken och började surfa runt. Jag hittade en jättebra artikel på kurera.se som faktiskt är skrämmande. Därför sökte jag vidare efter ekologiska hårvårdsprodukter som inte innehåller några skadliga gifter, som bland annat är uttorkande, allergiframkallande och cancerogena! 
 
 
Dessa klickade jag hem igår. Fritt från allt skadligt och fri från alla giftiga ämnen. Båda 100% ekologiska. Aubrey GPB för mig (och Kim) och Natures Paradise till Ian. Var noga med att läsa innehållet om ni ska köpa ekologiskt. Allt är inte 100% ekologiskt nämligen. Jag satt ett bra tag innan jag hittade dessa. Inte ens alls farligt dyrt! Sidor det finns på är bl.a. : clearlife.se och greenmama.se. 
 
 
På länken kurera.se här ovan finner ni hela artikeln, men för er som inte orkar läsa hela drar jag lite kortfattat, även om jag tycker att det är värt att ta sig ett par minuter och läsa om vilka skadliga ämnen och gifter som finns i våra schampo, balsam och duschtvål. 
 
PEG: Finns i flertalet kosmetik- och hygienprodukter så som hårfärg, schampon, balsam, hudkrämer och smink. Det tillsätts som lösningsmedel, bindemedel, emulgeringsmedel och konsistensgivare. Formaldehyd som bildas, är giftigt vid hudkontakt, inandning och förtäring samt kan vara allergi- och cancerframkallande.
 
Parabener: Tillsätts för att konservera hygien- och kosmetikprodukter, men även en del livsmedel. Det är allergiframkallande och hormonstärandeDet finns ett tjugotal olika parabener, vanligast är methylparaben, ethylparaben och butylparaben.
 
Sulfater: Tillsätts för löddrande egenskaper. Sulfaterna är uttorkande både för hår och hårbotten och orsakar ofta kraftiga hud- och ögonreaktioner. Detta kan påverka håravfall och hormonella störningar. Hur och varför får ni läsa mer om i artikeln.  De nämns ofta i innehållsförteckningar som Sodium Laureth Sulfate och Sodium Lauryl Sulfate.
 
MineraloljaMineralolja är vanligt i diverse kosmetik-, hudvårds- och hårvårdsprodukter. Den utvinns ur bergolja och är mycket billigare än vegetabiliska oljor att framställa. Rubbar hudens naturliga återfuktning, täpper till porer och vid långtidsanvändning lämnar den huden torr och livlös. Mineraloljor nämns i innehållsförteckningar på flera olika sätt, bland annat som mineral oil.
 
Silikoner: Tillsätts oftast i balsam, men förekommer även i schampo. Detta används för att vi ska få en len känsla i håret. Konsekvenserna är att det är svårt att tvätta bort, vilket gör att det täpper till hårstråt som till slut kvävs. Det är även väldigt svårt för naturen att bryta ner! Tre vanligt förekommande silikoner betecknas i innehållsförteckningen som Cyclomethicone
 
 
 
 

Lägg till en kommentar här!
Postat av: emma

Weleda har jättebra produkter för barn o vuxna :)

2014-11-14 @ 19:50:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Jag är Lovis. 23 år. En EKO-tokig, sy, garn -och inredningsgalen morsa som bloggar om hur det är att vara egen företagare, livet som (ung) mamma till två små busungar, Ian -12 och Joline -15, livet som HUSÄGARE och därmed renoveringsprojekt, mycket inredning och inspiration, hälsa och stenålderskost paleo och allt det där som ett liv oftast handlar om.

Jag älskar att kunna inspirera andra människor och hoppas att ni alla kan få ut något av att läsa just min blogg, att ni ska trivas och kan se till att jag allt som oftast skriver med glimten i ögat.

Välkomna hit, hoppas vi ses många gånger!

Bilder som ligger på bloggen och är på mig eller tagna av mig får ej kopieras eller användas utan min tillåtelse!



bloglovin


RSS 2.0