Våga ändra, våga äta nyttigt!

2014-11-10 / 13:59:00
Hjälp. Jag är med i vissa mammagrupper på facebook. Precis nyss lades det upp en bild på en mamma som hade gett sina barn frukost hemma den här morgonen, då hon inte hann till dagis. Sedan löd frågan "vad får era barn till frukost?" 
Det verkligen skrämmer mig hur många det är som ger sina barn vitt bröd, smaksatt sockerrik yoghurt, oboy, juice, corn flakes osv. Jag kan inte för mitt liv förstå varför man, bara för att det är barn, inte kan ge sina barn fullkorn (om man inte fått andra order från läkare) och varför man inte kan undvika det där förbannat farliga sockret som vi ändå får i oss från andra livsmedel så det räcker. Barnen ska väl liksom oss, klara sig fram till lunch? De om några behöver bra näringsrik frukost, eftersom de springer och tjoar enda fram till 11-12. 
 
Ian får alltid fullkornsbröd här hemma, om han vill ha det till frukost och ibland mellanmål, med smör och oftast ost på. Tack och lov ratar han allt annat än vatten i drickväg, vilket känns väldigt skönt. Andra frukostar är gröt med lite kanel på (han tycker inte om mjölk i gröt heller), eller soyghurt/havregurt med fullkornsflingor eller müsli, russin eller frukt i. Som några som läser bloggen vet, undviker vi mjölprodukter så gott det går, därav soja- och havreprodukter. Tyvärr tycker han inte om ägg, men det äter alltid jag. Det är ett mycket bra val till frukost. 
Detta var en punkt jag var väldigt fast på från början. Mitt/mina barn ska inte äta vitt bröd och annat skräp, bara för att de är barn. De kan likväl som oss, äta nyttiga måltider. 
 
Lånad bild från google. Men detta tycker jag ser ut som en relativt bra, stadig och nyttig frukost!
 
Till lunch/middag älskar Ian fullkorns-couscous och dinkelspaghetti (dessutom är båda dessa KRAV-märkt från märket "Kung Markatta"), bulgur, svart fullkornsris, bönor, kikärter, eller rotfrukter istället för att alltid ge kolhydrater i form av vitt ris, pasta och potatis. 
Jag tror ärligt talat, att många är rädda för att pröva sig fram och smaka nya saker. Istället väljer man det man alltid köpt. Våga prova nytt! Det finns så mycket ersättare för ris, pasta och potatis som är så mycket bättre -OCH godare! Jag kommer ge er fler förslag på torrbasvaror från olika märken :) 
 
 

Lägg till en kommentar här!
Postat av: Emma

Ja helt sjukt vilket okunskap det är där ute! Hörde förra veckan om ett dagis som serverar oboy till frukost. Det borde vara straff på det^^

Det jag fick lära mig nyligen är att även kanel är farligt. Inte i små mängder då och då men i alla fall värt att tänka på.

Svar: Tokigt!Jaså okej, kan tänka mig sockret i kanelen, men är det själva kanelen i sig som är farlig? På vilket sätt?
Lovis Henri

2014-11-10 @ 14:05:51
Postat av: Emma

Det är ett ämne i kanel- kumarin, som kan ge leverskador och barn är ju såklart extra känsliga för det.

Svar: Okej, vilken tur att han sällan får kanel då ^^ vad kan man ha som alternativ för kanel då? Jag äter ju endast kanel de få ggr jag äter kanelbullar. Gillar inte kanel så mycket överhuvudtaget, inte i gröt heller. Men Kim och Ian gör ju det såhär till julen.
Lovis Henri

2014-11-10 @ 14:49:35
Postat av: emma

Men så lite är ingen fara. Finns ju bra saker i kanel oxå!:)

2014-11-10 @ 18:44:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Jag är Lovis. 23 år. En EKO-tokig, sy, garn -och inredningsgalen morsa som bloggar om hur det är att vara egen företagare, livet som (ung) mamma till två små busungar, Ian -12 och Joline -15, livet som HUSÄGARE och därmed renoveringsprojekt, mycket inredning och inspiration, hälsa och stenålderskost paleo och allt det där som ett liv oftast handlar om.

Jag älskar att kunna inspirera andra människor och hoppas att ni alla kan få ut något av att läsa just min blogg, att ni ska trivas och kan se till att jag allt som oftast skriver med glimten i ögat.

Välkomna hit, hoppas vi ses många gånger!

Bilder som ligger på bloggen och är på mig eller tagna av mig får ej kopieras eller användas utan min tillåtelse!



bloglovin


RSS 2.0