Hur söver ni?

2012-09-28 / 14:33:18
Vi börjar få ett litet problem här hemma. Det är så att när Ian ska sova för natten och sedan vaknar på natten för att bara somna om, så vill han vaggas i famnen till sömns. 
   Kim har för dålig rygg och mina armar börjar ge med sig (har dåliga leder). På dagarna sover han i vagnen och somnar i den. Men nu har vi ju börjat vänja honom vid o sova i sängen istället för vagnen på nätterna. Men det är jättejobbigt att ta upp honom och gå o bära på vår nu nästan 7 kilo tunga bebis. Ibland får vi liksom vagga i en halvtimme sammanlagt, om han vaknar till när vi lägger ner honom. Aj aj säger vi. 
   Jag vet ju att när de är 4 månader kan man börja vänja de vid att somna själva i eget rum och säng och sådär. Men hur ska jag stå ut en hel månad till? Om det ens kommer att gå då?! 
   Så, hur söver ni era barn? Som sover i egen säng då vill säga... eller har ni några tips? Ge mig gärna! 

Lägg till en kommentar här!
Postat av: Tipsaren

Lägg honom på rygg i sin säng, lägg din hand under hans rumpa och skaka lite så att hela han rör sig i sidled. Lägg honom även en bit ner i sängen så att hans fötter nästan nuddar säng änden. Hoppas de fungerar!

Svar: Tack, ska pröva! :)
Lovis Henri

2012-09-28 @ 19:03:47
Postat av: Linda Boström

Vår lilla kille har alltid sovit i sin säng. Du kan börja vänja honom att alltid sova i hans säng, redan nu. Jag puffade han lite på rumpan när han skulle sova så det vickade litegranna.
Vi hade vår son i vagnen på dagen innan med, men han sover mycket bättre nu när han alltid (när vi är hemma iaf) får sova alla sina tupplurar i sängen. Dom lär sig fort att det är där dom ska sova. Visst, det blir kanske en hemsk vecka att vänja in, men det har man igen sen! Annars finns det tassar att sätta under sängen så den vaggar som vagnen. Finns nog in de flesta barnaffärer!

Svar: Tack så mycket för tipsen! Ja, det är ju det där med det hemska! Man vill ju bara ta upp de, för de känns så mycket lättare! Men jag ska bannemej ge det ett försök den här veckan!
Det värsta är bara att han stökar så mycket fram och tillbaka om jag "buffar" honom i rumpan. Vrider sig framotillbaka, framotillbaka, tills han börjar skrika.
Någon gång har vi bara kunnat lägga ner honom o han somnat, men då har det varit sådär perfekt tajming och det är ju rätt svårt att veta när den stunden han är som tröttast är.
Lovis Henri

2012-09-28 @ 20:46:42
URL: http://mormorsrutefiltar.wordpress.com/
Postat av: privat

eller så kan man lägga handen lite under kudden och skaka lite eller vad man ska säga, bara för att bli sömnig.

Svar: Tack, ska pröva det med! :)
Lovis Henri

2012-09-28 @ 20:54:24
Postat av: Tok

Håller med tipsaren, gör som han/hon skrivit plus att du säger "nu ska vi sova" och så blundar du samtidigt som du "skakar" honom eftersom barn härmar vuxnas uttryck så kommer han också blunda efter en stund

Svar: Ja, den frasen brukar jag säga varje kväll när han ska sova, så han vänjer sig vid att "nu är det natt och nu ska jag sova länge", blunda brukar jag också göra :) för jag märker att om han har blundat, tittar till och ser att jag tittar så vaknar han till lite mer. Tack för tipsen! :)
Lovis Henri

2012-09-28 @ 21:09:09
Postat av: Thilde

Hade liknande problem innan. Men för typ 2-3 veckor sen började vi natta Benjamin i hans egen säng på hans eget rum och sen dess somnar han 21 på kvällen och sover själv utan att vakna förenn 07 på morgonen. Både han och vi är sååå mycket piggare och utvilade numera. (han är NU 4 månader, så jag tror man kan testa tidiagre än så också, man märker ju hur ens barn klarar det eller ej :) )

2012-09-30 @ 13:10:42
URL: http://Thiilde.blogg.se
Postat av: Tove Lantz

Det låter inte alls kul. Jag har tyvärr inga tips att ge i detta fallet. Vi har lyckligtvis sluppit vaggandet. Levi sover i vår säng mellan oss och vaknar bara för mat, men somnar om lika fort igen när han ätit och sover jättebra.
Hoppas det bättras! :)

2012-09-30 @ 13:50:31
URL: http://lillalivetimagen.blogg.se
Postat av: Jossan

Vår son Sixten gillar också att vaggas till sömns, dock bara under dagarna. När han vaknar på natten är det för att äta och oftast somnar han då medan han äter.
Vanligtvis sover han i sin vagga på natten, men när han vaknar för att äta blir det så att han sover vidare i vår säng sen.
För att få honom att somna i vaggan brukar jag slå igång speldosan som vi har hängande där. Spelar den några gånger, sen övergår jag till att jag sjunger. Brukar också lägga min hand över hans ansikte, håller i nappen med tummen så att den inte ska åka ut. Stryker honom lite över ögonbrynen och pannan.
Vi brukar inte vagga vaggan för det verkar inte vara populärt...
Men prova att vara närvarande i honoms säng på något vis, visa att du är nära. Genom att lägga en hand mot kinden eller kanske smeka honom lite på armen eller magen eller så. Att han vet att ni finns där kanske hjälper? :)

2012-09-30 @ 19:47:47
URL: http://mittlivsomjosefine.bloggplatsen.se
Postat av: mormor

Lägg honom i sängen, buffa lite vaggande i rumpan, sitt bredvid, blunda och sjung....puss o kram

2012-09-30 @ 21:19:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Jag är Lovis. 23 år. En EKO-tokig, sy, garn -och inredningsgalen morsa som bloggar om hur det är att vara egen företagare, livet som (ung) mamma till två små busungar, Ian -12 och Joline -15, livet som HUSÄGARE och därmed renoveringsprojekt, mycket inredning och inspiration, hälsa och stenålderskost paleo och allt det där som ett liv oftast handlar om.

Jag älskar att kunna inspirera andra människor och hoppas att ni alla kan få ut något av att läsa just min blogg, att ni ska trivas och kan se till att jag allt som oftast skriver med glimten i ögat.

Välkomna hit, hoppas vi ses många gånger!

Bilder som ligger på bloggen och är på mig eller tagna av mig får ej kopieras eller användas utan min tillåtelse!



bloglovin


RSS 2.0