Vecka 16 (15+2)

2014-10-17 / 10:00:00
I onsdags gick vi in i vecka 16. Precis som många säger går den andra graviditeten väääldigt snabbt! Man hinner inte med alls. Jag minns när vi plussade den 2 augusti, på min morfars födelsedag. Då var jag i vecka 5, 4+3. Då ville jag inget hellre än att det skulle gå snabbt förbi vecka 14 och att vi skulle få se lilla pyret på KUB-testet. Det kändes som jag bara hann blinka, så var vi där! På ett sätt helt underbart, men även lite läskigt! 
 
Bild från KUB-ultraljudet, som gjordes i v. 13+1 (vi trodde först 12+5, men blev framflyttade 3 dagar).
 
Mitt mående har varit relativt bra! Jag mådde endast illa 2 tidiga veckor. Sedan släppte det. Nu mår jag illa ibland, men bara väldigt lite. Sedan har jag lite svårt för vissa födoämnen och lukter. 

Skillnader med Ian och bebis 2: 

Ian: Illamående från v. 5-17, åt lergigan comp och hade seaband och fick inte i mig någon mat.
Nummer 2: Illamående 2v precis i början. Använde endast seaband. 
 
Ian: Kunde inte äta så mycket kött, eller mat överhuvudtaget. Fick bara i mig det jag var sugen på. Hade cravings.
Nummer 2: Har svårt för att äta "kött"-bitar (kalkon, kyckling) men lättare för fisk och de som inte har så mycket tuggmotstånd. Inga cravings. Kan inte ens tänka på soja-produkter.
 
Ian: Halsbränna tidigt och ganska mycket till och från hela graviditeten.
Nummer 2: Ingen halsbränna än, men har problem med att munnen vattnas, samt att det smakar väldigt surt i munnen. En känsla av att behöva ha något i munnen hela tiden för att det ska försvinna men inte är sugen på något. Hemskt jobbigt har det varit, men har dock blivit lite bättre.
 
Ian: Inga magproblem
Nummer 2: Lättare magkatarr..
 
Ian: Vad jag minns, inga problem med hjärtklappning/andfåddhet i tidig graviditet
Nummer 2: Andfådd för minsta lilla och hjärtrusningar, väldigt obehagligt
 
Ian: Brösten växte knappt något under graviditeten men blev stora när han var född.
Nummer 2: Brösten har växt snabbt, men nu stanat av lite grann.
 
Det är vad jag kommer på hittills :) stora skillnader på denna och Ians graviditet. Undrar så vem som gömmer sig där inne! Den 18 november ska vi på RUL. Då hoppas vi att vi ska få se om det är en flicka eller pojke :') vad tror ni?
 
Viktuppgång hittills: +1kg.
Känns förjävla gött! Med Ian hade jag nog gått upp 4 kg vid denna tid om jag inte missminner mig.

Fostret vecka 16: Barnet mäter 14-16 cm och väger knappt 110 g och växer fortfarande snabbt där det flyter i fostervattnet. Fostersäcken innehåller ca 1,8 dl fostervatten efter 16 veckor. Naglarna på fingrarna utvecklas och ögonen, näsan och öronen är välformade. Skelettet hårdnar och blir mer förbenat. Hörseln är nu skarp och även fast ögonen fortfarande är slutna kan fostret kan skilja på ljus och mörker. Kroppen täcks av ett fint, dunigt lagunohår. Fortplantningsorganen fortsätter utvecklas och någonstans mellan vecka 16-17 kan man urskilja penis eller vagina. Fostret kan nu utföra mer komplicerade rörelser såsom att ta tag om navelsträngen, suga på sina fingrar och anlägga komplicerade ansiktsuttryck.

 

Lägg till en kommentar här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida

Jag är Lovis. 23 år. En EKO-tokig, sy, garn -och inredningsgalen morsa som bloggar om hur det är att vara egen företagare, livet som (ung) mamma till två små busungar, Ian -12 och Joline -15, livet som HUSÄGARE och därmed renoveringsprojekt, mycket inredning och inspiration, hälsa och stenålderskost paleo och allt det där som ett liv oftast handlar om.

Jag älskar att kunna inspirera andra människor och hoppas att ni alla kan få ut något av att läsa just min blogg, att ni ska trivas och kan se till att jag allt som oftast skriver med glimten i ögat.

Välkomna hit, hoppas vi ses många gånger!

Bilder som ligger på bloggen och är på mig eller tagna av mig får ej kopieras eller användas utan min tillåtelse!



bloglovin


RSS 2.0